SFS 1992:1672 Källa: Rixlex Utfärdad: 1992-12-17 Uppdaterad: t.o.m. SFS 2002:1132 |
Lag (1992:1672) om
paketresor [Fakta & Historik] 1 § Denna lag gäller paketresor som
arrangörer, själva eller genom återförsäljare, säljer eller
marknadsför. |
7 § Arrangören ansvarar för att
kataloger och broschyrer innehåller information enligt 5 § första
stycket. |
10 § Resenären får överlåta paketresan
till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan, om han i
skälig tid före avresan underrättar arrangören eller återförsäljaren om
sin avsikt. |
13 § Frånträder resenären avtalet
enligt 12 §, har
han rätt till en annan paketresa som är av likvärdig eller högre kvalitet,
om arrangören eller återförsäljaren kan erbjuda detta. Om resenären godtar
en sämre ersättningsresa, har han rätt till ersättning för
prisskillnaden. |
16 § Vid andra fel i de avtalade
tjänsterna än sådana som anges i 15 § har
resenären rätt till prisavdrag och skadestånd, om inte felet beror på
honom. |
17 § Skadestånd enligt 15 och 16 §§
omfattar, förutom ersättning för ren förmögenhetsskada, ersättning för
personskada och sakskada. |
18 § Skador som omfattas av
bestämmelserna i sjölagen (1994:1009),
rådets förordning (EG) nr 2027/97 av den 9 oktober 1997 om
lufttrafikföretags skadeståndsansvar avseende lufttransport av passagerare
och deras bagage3, luftfartslagen (1957:297),
järnvägstrafiklagen (1985:192) eller
lagen (1985:193) om
internationell järnvägstrafik ersätts enligt de bestämmelserna i stället
för enligt denna lag. Arrangören är dock alltid skyldig att ersätta
resenären för vad denne har rätt att fordra enligt de nämnda
bestämmelserna. Lag
(2002:1132). |
19 § Resenären får inte åberopa fel
som avses i 15 eller 16 §, om han
inte inom skälig tid efter det att han märkt felet underrättar arrangören
eller återförsäljaren om felet. |
20 § Om resenären framför klagomål som
inte är obefogade, skall arrangören eller hans lokala representant genast
vidta åtgärder för att finna en lämplig lösning. |
21 § Konsumentverket utövar tillsyn
över att denna lag följs. |
23 § Om Konsumentverket enligt 22 § andra
stycket har förelagt en arrangör eller en återförsäljare att
tillhandahålla en handling, får beslutet överklagas hos allmän
förvaltningsdomstol. Andra beslut av Konsumentverket enligt 22 § får
inte överklagas. Övergångsbestämmelser 1992:16721. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1993. 2. Bestämmelserna i 5 § första stycket gäller inte för kataloger eller broschyrer som har framställts före ikraftträdandet. 3. Uppgifter i kataloger eller broschyrer som har framställts före ikraftträdandet får ändras, även om det i katalogen eller broschyren inte har gjorts något sådant förbehåll som sägs i 5 § andra stycket. 1995:99 Denna lag träder i kraft den 1 april 1995. Beslut som har meddelats före ikraftträdandet överklagas enligt äldre bestämmelser. |